KROMME RIJN CONCERTEN

26 september 2010

Attaignant Consort met Nigel North (luit)

Het Attaignant Consort werd in 1998 opgericht door Kate Clark, Frederique Chauvet en Marcello Gatti. Mathieu Langlois is sinds 2008 basfluitist bij het ensemble. Door vele jaren van studie hebben zij hun kennis van de klankwereld van de renaissance-fluit ontwikkeld en verdiept. De leden van het gezelschap treden geregeld op in gerenommeerde ensembles zoals Concerto Köln, Les Musiciens du Louvre en het Amsterdam Baroque Orchestra.

Tot elkaar aangetrokken door een gezamenlijke fascinatie voor de renaissancefluit, hebben de leden vele jaren samen gewerkt met de Italiaanse fluitmaker Giovanni Tardino. Uitvoering van werken geschreven tussen 1550 en 1700 toont de ontwikkeling van de fluit van consort- naar solo-instrument in een programma waarin chansons en ‘Airs de Cour’ worden afgewisseld met fantasias en canzonas.

Recensie

Renaissanceklanken in Bunnik

De serie Kromme Rijn Concerten bestaat in 2011 15 jaar. Het jubileumseizoen werd zondagmiddag in de dorpskerk van Bunnik geopend door het Attaignant Consort. Dit uit vier fluitisten bestaande ensemble legt zich toe op het authentiek uitvoeren van muziek uit de 15e en 16e eeuw. De musici bespelen zogenaamde renaissancefluiten, voorlopers van de moderne dwarsfluit. Het consort is een internationaal gezelschap en bestaat uit Kate Clark (Australië), Frederique Chauvet (Frankrijk), Marcello Gatti (Italië) en Mathieu Langlois (Canada). Het ensemble werd bijgestaan door de uit Duitsland afkomstige luitspeler Joachim Held die de verhinderde Nigel North verving. Het programma was daardoor licht aangepast.

Er werd een rijk programma ten gehore gebracht van vooral wereldlijke muziek uit de renaissanceperiode in uiteenlopende bezettingen: het gehele consort van vier fluiten in diverse registers of enkele leden, al dan niet begeleid door luit; verder enkele luitsoli. Op deze wijze werd een breed scala aan klank- en kleurcombinaties gerealiseerd.

Begonnen werd met muziek uit de tijd van Hendrik VIII, waaronder een compositie van deze Engelse vorst. Vervolgens werden de aanwezigen vergast op diverse juweeltjes van componisten als Josquin des Prez, Giovanni di Palestrina, Jan Pietersz. Sweelink en Girolamo Frescobaldi.

Na de pauze klonk onder meer muziek van Thomas Morley en diens leerling John Dowland. Het concert sloot af met een heldere en virtuoze uitvoering van het lied van de nachtegaal van Clement Janequin. Kenmerkend voor de transparante, gevoelvolle en hoogstaande uitvoeringspraktijk van consort en begeleider. We hoorden uitmuntend samenspel.

Jan van Hasselt