KROMME RIJN CONCERTEN

8 november 2009

Arto Ensemble
m.m.v. Ernst Munneke, piano en José Scholte, alt

Het Arto Ensemble is opgericht in 1995 en vormt sinds maart 1996 de artistieke kern van de Kromme Rijn Concerten te Bunnik. De oorspronkelijke combinatie van muziekinstrumenten, klarinet, altviool, cello en piano, geeft toegang tot een breed repertoire. Op het concert van 8 november treedt Ernst Munneke op als gastpianist. Samen met José Scholte verzorgen de musici een concert waarin het lied centraal staat.

Recensie

Muzikale hoogtepunten in Bunnik

Wie zondagmiddag 8 november 2009 het tweede Kromme Rijn Concert van dit seizoen niet bijwoonde heeft een gevarieerd en ontroerend programma gemist. De alt José Scholte presenteerde samen met pianist Ernst Munneke en het ARTO-ensemble bestaande uit Nancy Braithwaite klarinet, Prunella Pacey altviool en Guus Fabius cello, muziek uit de periode van vroegromantiek tot midden vorige eeuw. In chronologische volgorde wisselden zang en instrumentale muziek elkaar af. Hoogtepunt voor de pauze vormden de twee liederen opus 91 voor alt, altviool en piano van Johannes Brahms. José Scholte overtuigde met een integere en warme voordracht, vakkundig en ontroerend begeleid door Prunella Pacey en Ernst Munneke. Van de drie geprogrammeerde liederen van Felix Mendelssohn viel vooral Herfstlied op door een stemmingsvolle vertolking. De Deutsche Lieder van Louis Spohr voor alt, klarinet en piano werden evenwichtig uitgevoerd. De rapsodiërende klarinetbegeleiding verleent deze liederen een aanstekelijke vrolijkheid. Ter afwisseling van de zanggedeelten van het programma kregen drie stukken voor klarinet, cello en piano een frisse uitvoering met gedegen samenspel. Het Lied ohne Worte opus 109 voor cello en piano klonk verstild.

Na de pauze werd de Duitse romantiek verruild voor een Franstalig programma met impressionistische inslag. Hier bleken vier liederen van Charles Loeffler voor mezzo, altviool en piano een verrassende vondst. Jammer dat deze schitterende liederen volslagen onbekend zijn. De in alle opzichten overtuigende uitvoering maakte duidelijk dat onbekend beslist niet onbemind behoeft te betekenen. In één woord geweldig. De Berceuse voor alt, cello en piano van Nederlander Alphons Diepenbrock werd verfijnd en charmant uitgevoerd. Het programma eindigde met twee liederen van Jacques Brel, aanstekelijk uitgevoerd door alle musici tezamen.


Jan van Hasselt

Klik hier voor het programma.