De Kromme Rijn Concerten staan dit seizoen in het teken van Groot-Brittannië. Zondag weerklonk muziek van Delius en Britten. Toch stond ook Fransman Olivier Messiaen op het programma, omdat deze een eeuw geleden werd geboren. Het concert werd verzorgd door het Rietveld Ensemble: Elisabeth Perry (viool), Matthias Naegele (cello), Nancy Braithwaite (klarinet) en Ernst Munneke (piano).
De middag opende met werk van Frederick Delius. Ondanks Duitse ouders, een jeugd in Engeland, een kort verblijf in Amerika, een vriendschap met de Noorse Grieg en een grotendeels in Frankrijk doorgebracht leven, geldt zijn muziek als 'typisch Engels'. Elisabeth Perry en Ernst Munneke verzorgden een romantische vertolking van de oorspronkelijk voor viool en orkest geschreven 'Légende' in Es uit 1895.
Hierna speelden Matthias Naegele en Ernst Munneke de Sonate voor cello en piano in C opus 65 van Benjamin Britten. De componist schreef deze sonate voor zijn vriend Mstislav Rostropovitsj. Het is weerbarstige muziek die door de vertolkers 'veroverd' moet worden. De musici slaagden daarin uitstekend: zij leverden virtuoos samenspel.
Het 'pièce de résistance' vormde het magistrale 'Quatuor
pour la fin du Temps' van Olivier Messiaen. Messiaen schreef
dit tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1940/41 in
krijgsgevangenschap te Görlitz. Het was bedoeld om door
hemzelf en drie andere musici/krijgsgevangenen te worden
uitgevoerd en is gebaseerd op een bijbeltekst uit de
Openbaring van Johannes (hoofdstuk 10) waarin het einde der
tijden wordt aangekondigd. De première vond plaats in kamp
Görlitz op 15 januari 1941, voor medegevangenen en bewakers,
volgens Messiaen een indrukwekkende uitvoering.
Indrukwekkend en ontroerend was ook de uitvoering ruim 67
jaar later in Bunnik. In de 8 delen van het Quatuor spelen
de leden van het kwartet in wisselende samenstelling. Allen
leverden hierbij een bijzondere prestatie. Nancy Braithwaite
verdient lof voor de aangrijpende uitvoering van het derde
deel, geschreven voor klarinetsolo.
Jan van Hasselt